Buurtmoestuin Singelwijk feestelijk geopend: samen zorgen voor een groene plek in de wijk
- 2 juni 2026
Op woensdag 20 mei is de nieuwe buurtmoestuin in de Singelwijk officieel geopend door wethouder Marisa Kes, samen met Wiesje van der Weide, directeur‑bestuurder van Wooncompagnie, vrijwilligers en betrokken organisaties. De achtertuin van een woning van Wooncompagnie krijgt hiermee een nieuwe functie: een groene, gedeelde plek voor én door de buurt.
Een pilot van Sociaal Tuinieren
Quinty Burleson, buurtverbinder in de Singelwijk, begeleidt het project in de wijk. Tuincentrum Lokkemientje levert planten en zaden.
“Samen zorgen voor een groene plek in de wijk”
“Met dit initiatief geven we een te grote tuin een nieuwe functie voor de buurt. Vrijwilligers zorgen samen voor een groene plek in de wijk. En het mooie is dat de opbrengst weer teruggaat naar de buurt. Zo bouwen we niet alleen aan woningen, maar ook aan een fijne leefomgeving.”
Vrijwilligers aan het woord
De vrijwilligers werken samen met deelnemers van NewBees, een organisatie die nieuwkomers begeleidt naar participatie en werk. De eerste indrukken zijn positief: mensen leren elkaar kennen, wisselen kennis uit en ontdekken hoe ze samen vorm kunnen geven aan de tuin.
Wat vinden de bewoners?
Ook buurtbewoners uit de straat waren uitgenodigd voor de opening. Twee bewoners van boven de tachtig kwamen langs, en één van hen vertelde dat ze iemand uit de straat ontmoette die ze nog nooit had gezien. Precies dat is de kracht van een buurtmoestuin.
Oogst voor de buurt
De groenten en kruiden uit de moestuin worden gebruikt voor buurtactiviteiten, zoals het maken van soep in de Buurtkamer. De tuin is niet vrij toegankelijk, maar buurtbewoners die willen helpen zijn van harte welkom om zich aan te melden via de Buurtkamer.
Sociaal Tuinieren volgt en ondersteunt de pilot
